Nekünk, zenével, hanggal foglalkozó zenészeknek, hangmérnököknek, előadóknak a fülünk munkaeszköz, így fontos, hogy vigyázzunk rá. Hallásvédelemről sokan hallottak már (amikor még hallottak), de talán kevesen tudják, hogy mi az igazi veszély, hogyan kellene a veszély mértékét meghatározniuk, és mit tehetnek ellene. Rövid ismertetőnk nem teljeskörű, de talán felhívja a figyelmet arra, hogy mikor kell ezzel a problémával foglalkoznunk.

A hallás elvesztése lassú, szinte észrevehetetlen folyamat, akár csak 10-20 év alatt jelentkező hatásokkal. Érdemes hát időben gondot fordítani arra, hogy ez ne következzen be.

Zajszint és a hangnyomás hatásai

Mivel a hallásvédelem nemcsak a zenével, hanggal foglalkozóknak fontos, erre vonatkozóan EU-szabályozás is van, mely előírja, hogy 80 dB zajszint felett a munkáltatónak biztosítania kell védőeszközt, 85 dB felett pedig a dolgozónak kötelező zajvédő eszközt viselni. A nagy zajszint ugyanis mentálisan és fizikailag is igénybe veszi az embert a szervezetben lejátszódó élettani hatások következtében:

  • egyre kevésbé fogja a hangokat részleteiben hallgani ("elfárad a fül")
  • fizikailag elfárad
  • pszichésen egyre ingerültebb, figyelmetlenebb, dekoncentráltabb lesz

E mellett persze a túlzott mértékű hangnyomás átmeneti és/vagy tartós halláskárosodást, fülzúgást okozhat, melyet valószínűleg nem kell részletesen magyaráznunk azoknak, akik egy-egy jól sikerült koncert után az utca zaját kevésbé érzékelték.

Eleinte a halláscsökkenés rövid ideig tartó reakciója a szervezetünknek a megnövekedett hangnyomásra, néhány nap alatt a hallás regenerálódik. Később az elhúzódik, majd a receptorsejtek pusztulásával jár, és ekkor már halláskárosodásról beszélünk. Általában 4000 Hz környékén kezdődök, majd a közeli frekvenciákon is csökken a hallóképesség. A beteg eleinte csak néhány szót ért félre (jellemzően azokat, melyek magas mássalhangzókat tartalmaznak, pl. szél - tél), majd kialakul az időskori hagyothallás, akár már fiatalon is.

Meglepő lehet, de a zajterhelés következtében bekövetkező hatások nagyon hamar jelentkeznek:

 dB türhetőség

Hangnyomás megállapítása

A zajszint mérésére kalibrált műszert célszerű használni, az erre vonatkozó szabványok leírása szerint. Ez többinyire nem áll rendelkezésünkre.

Elismerjük, hogy nem teljesen szakszerű, de irányadó mérésnek elfogadhatjuk a telefonokra letölthető zajszintmérő programok eredményeit. Néhány ilyen program a letöltő oldalunkon keresztül is elérhető, érdemes ezeket feltelepíteni és időnként egy-egy mérést végezni velük. Lehet, hogy meglepő eredményket fogunk kapni, mert a zenei produkciók összeállítása során lépésenként folyamatosan emelkedik a zajszint, amihez fokozatosan hosszászokunk, és nem érzékeljük.

>>> Letöltő oldalunkon keresse a "programok telefonra" rovatot! >>>

Védekezés a halláskárosodás ellen

A védekezés elve egyszerű: a hangnyomást annyira le kell csökkenteni, hogy az előbbiekben bemutatott táblázat szerint már hosszabb ideig elviselhető szintet kapjuk. Egy jobb hallásvédő akár 25-35 dB csillapítást is jelenthet, ami egy szabadfüllel 30 másodpercig elviselhető hangerőt akár 8 órán keresztül is hallgathatóvá tesz, káros hatás nélkül.

 

Fülmonitor, akár 37 dB csillapítással

A színpadon, előadótérben szintén nagy hangnyomás alakulhat ki, főleg ha a zenészek a hangszerekhez tartozó alapokról játszanak (gitár, basszusgitár, szintetizátor), és lábmonitorok szolgálnak kontrollnak. Ezek együttesen olyan zajt és zavaró hatást keltenek, ami az általunk hallani kívánt hang további erősítését kívánja. Természetesen ez tovább növeli a zajszintet.

Gyakorlatban ez a következőképpen néz ki, egy példán bemutatva: koncert közben kezd az énekes bemelegedni, egyre jobban kiereszti a hangját. A gitáros kezdi kevésbé hallani magát, és persze egyre jobban érzi magát, ezért kicsit feljebb csavarja az erősítőjét. Ettől a billentyűs nem hallja az énekest és magát, tehát ő is feljebb csavarja a hangot, a dobos jobban megüti a bőrt, és így tovább. Mindenki próbálja túllicitálni a másikat, hogy magát hallja.

Kézenfekvő megoldás a fülmonitor használata, ahol ilyen túllicitálás nem történik, mindenki jól hallhatja magát és a másikat a kívánt mértékben. Ráadásul ezt jelentősen kisebb hangnyomáson, mintha lábmonitort használna. Erről számolnak be azok is, akik egy egyébként lábmonitorozásra beállított zenekarban használnak fülmonitort. Ha kiveszik a fülmonitort a fülükből, sértően nagy hangerőt találnak a színpadon a bedugott fülmonitorhoz képest. A fülmonitor a külső hangoktól ugyanis sokkal jobban szigetel, mint amekkora hangnyomást a fülre lead. Van olyan fülmonitor fülhallgató, ami akár 37 dB csillapítást is elérhet!

Segíti a külső hangok kizárását, ha a felhasználónak személyre szólóan, a füllenyomata alapján egyéni fülhallgatót, vagy illesztéket készítenek. Ez a jó hangszigetelésen kívül kényelmes viseletet is biztosít, ami hosszabb ideig, vagy gyakrabban történő használat esetén sem irritálja a fület.

 

Füldugó - speciálisan zenészeknek

Azok számára, akik nem kapnak kevert monitorjelet, sajnos csak erőfeszítések árán lehet fülmonitort adni. Ilyenkor alkalmazható hatékonyan a füldugó.

A füldugók baja, hogy a hangot úgy tompítják, hogy nem mindent hallunk egyformán. Egy hagyományos füldugó a magas hangokat szinte teljesen kiszűri, míg a mélyebb hangok megmaradnak.
Ezért fejlesztettek füldugót kifejezetten zenészeknek, akiknek arra van szükségük, hogy mindent ugyanolyan minőségben hallgassanak, mint a saját fülükkel. Gyakorlatban ezeket a füldugókat úgy kell elképzelni, mintha "lecsavarnák a hangerőt". Ráadásul van olyan típus, amiben a hangerőt csökkentő filter cserélhető, így tudjuk "állítani" a hangerőt.

Kifejezetten ajánljuk zenészeknek és hangmérnököknek próbára és előadásra is az ER akusztikai hallásvédőt, mely az itt leírtak szerint tudja biztosítani a hosszútávú, kiegyensúlyozott munkát.

 

Kosaram

Gyártók

Facebook