Személyi monitorozás és csendes színpad öt lépésben
Az elektromos hangszerek és erősítők színpadi elterjedése óta a legnagyobb vitát midig a hangerő kérdése váltja ki. Mi a megoldás arra, hogy a zenészek a legjobb hangzást, a közönség a legjobb keverést, és általában mindenki a legjobb zenei élményt kapja?
A válasz: a csendes színpad. Eljött az elektronika, azaz
· lábmonitor helyett fülmonitor
· hagyományos erősítő helyett erősítő modellezés
· akusztikus helyett elektronikus hangszerek (Pl. dob, billentyű)
használatának ideje az alacsonyabb színpadi zaj érdekében.
Ha a csendes színpad ilyen jó eredményekkel kecsegtet, miért nem alkalmazzák többen? Ennek egyik oka az ár. A meglévő monitorok, erősítők kéznél vannak, nem mindig fér bele a költségvetésbe akár egy alapszintű fülmonitor rendszerre fordított többtízezer forintos kiadás. A kényszerű változás a másik ok. A zenészek megszokták a színpadi monitorok nyújtotta hangzásképet.
Hagyományos színpadi monitorrendszer
A személyi monitor rendszerek egyre több szolgáltatást kínálnak egyre alacsonyabb áron, érdemes tehát belevágni, ha eddig még nem tetted meg. Az alábbiakban lépésről-lépésre megmutatjuk Neked, hogyan fogj hozzá.
Első lépés: te légy a vezér A csendessé válás megköveteli, hogy legyen egy szószóló, aki érvel a nadrágszíj lazítása mellett, és ha lehetséges, bemutatja az alacsonyabb hangerő szintnél tapasztalható különbséget, a tisztább, érthetőbb hangzást. Ez a személy (talán épp Te) lesz az, aki kapcsolatot tart a forgalmazóval, vagy kereskedővel, hogy összeállítsa a szükséges készülékek listáját és költségvetést készítsen. Ha a monitorokat és erősítőket is Neked kell kivenni a zenészek kezéből, készülj fel egy kisebb ellenállásra és lépj fel oktatóként. Te vagy a szakértő. Véghez fogod vinni, még ha időbe telik is. |
Fülmonitor készlet |
Második lépés: szűntesd meg a lábmonitorokat
Nem lesz nehéz, bár sokan szeretik mai is használni, makacsul ragaszkodnak a megszokáshoz. A személyi monitorok óriási előrelépést jelentenek a lábmonitorokkal szemben, de akik először használják, néha a közönségtől elzárva érzik magukat. Ezt kompenzálandó, gyakran kiveszik az egyik füldugót. Ennél jobb megoldás, ha a monitor mixbe nézőtéri és színpadi háttérzajt teszünk és a száraz jel alá keverjük. A legfejlettebb berendezések lehetővé teszik, hogy a felhasználó két különböző mixet hallgasson és azok arányát is beállítsa.
A zenészek jutalma a hi-fi sztereó hangzás alacsonyabb hangerőn, kevesebb zavaró külső zajjal. Mivel a személyi monitor hangminősége lényegesen jobb a lábmonitorénál, az énekesek kímélhetik a hangjukat és a zeneiségre összpontosíthatnak. Amikor az előadók személyi monitor keverő rendszer segítségével saját mixüket hozzák létre, a hangmérnök a külső hangzással foglalkozhat. Még egy fontos dolog: akusztikus gerjedés (sípolás) akkor keletkezik, amikor a mikrofon összeszedi a közelben lévő hangszóró hangját. A személyi monitorok csökkentik a gerjedés előfordulásának lehetőségét azzal, hogy a hangszórót a padló helyett a felhasználó fülébe helyezik. |
Színpadi lábmonitorok (wedge) |
Harmadik lépés: szűntesd meg az erősítőket és hangfalakat
A legtöbb gitáros és basszusgitáros úgy tanult meg játszani, hogy a közelében volt egy kedves kis erősítő. A Hammond B3 használója is erős hatással bír masszív partnerére, a Leslie hangszóróra. Tűntesd el ezeket, így lényegében száműzöl néhány régi barátot.
A Shure és Yamaha mellett az Aviom is hirdeti a „csendes színpad” igét. Chandler Collison a következőket mondja: „A gitár és basszusgitár erősítő modellek például nagyon hatásosan helyettesítik a hagyományos erősítőket. Mivel a hangszínek digitálisan kerülnek előállításra, a gitárosok és basszusgitárosok által igényelt tömör hangzáshoz nincs szükség nagy hangerőn hajtani a cuccokat.”
A modellező erősítők kimenetei közvetlenül a hangrendszerhez csatlakoznak. Miután nincs akusztikus hang, a hangmérnök teljes ellenőrzés alatt tarthatja a kimenő hangzást, az előadók pedig teljes és független kontrollal rendelkeznek a személyi monitor rendszerüket illetően. A színpadi hangerő drámaian lecsökken anélkül, hogy az előadók megszokott körülményei kedvezőtlen irányba változnának. |
Modellező erősítő |
Negyedik lépés: szabadulj meg a dobszerkótól
Nyilván sosem akarnád az énekeseket szintetizátorra cserélni, azonban az elektromos dobok területén olyan nagyarányú fejlesztések történtek, amelyek következtében semmilyen negatív hatással nem jár egy ilyen váltás. Chandler Collison a következőket javasolja: „Szerelj egy basszus-kiemelőt, például Bass Shakert, vagy Butt Kickert a dobos székére, vagy a basszusgitáros dobogója alá. Így visszanyerheted a fülmonitorban elvesztett mélyfrekvenciák nagy részét, az előadó pedig úgy érezheti, mintha egy hangos basszusláda előtt állna, vagy egy bemikrofonozott lábdobot rúgna.”
Elektromos dobfelszerelés |
Dobszékre szerelt Buttkicker |
Ötödik lépés: kezdd kevesebbel, ha csak annyira van lehetőséged
Ha a csendes színpadot csak lépésről-lépésre tudod megvalósítani, már az erősítők és lábmonitorok egyenként való eltűntetése is jól hallható különbséggel jár a kimenő kevert hang szempontjából és az előadás általános hangminőségét illetően.
További előnyök:
· állandó hangminőség
· sztereó hangkép
· kisebb megterhelés az énekesek számára
· védelem a halláskárosodás ellen
· tisztább színpadkép, nincsenek terjedelmes erősítők, lábmonitorok
· alacsonyabb gerjedékenység
· könnyebb szállítás, tárolás
Forrás: blog.shure.com