Személyi monitorozás és csendes színpad öt lépésben

Az elektromos hangszerek és erősítők színpadi elterjedése óta a legnagyobb vitát midig a hangerő kérdése váltja ki. Mi a megoldás arra, hogy a zenészek a legjobb hangzást, a közönség a legjobb keverést, és általában mindenki a legjobb zenei élményt kapja?

A válasz: a csendes színpad. Eljött az elektronika, azaz

·         lábmonitor helyett fülmonitor

·         hagyományos erősítő helyett erősítő modellezés

·         akusztikus helyett elektronikus hangszerek (Pl. dob, billentyű)

használatának ideje az alacsonyabb színpadi zaj érdekében.

Ha a csendes színpad ilyen jó eredményekkel kecsegtet, miért nem alkalmazzák többen? Ennek egyik oka az ár. A meglévő monitorok, erősítők kéznél vannak,  nem mindig fér bele a költségvetésbe akár egy alapszintű fülmonitor rendszerre fordított többtízezer forintos kiadás. A kényszerű változás a másik ok. A zenészek megszokták a színpadi monitorok nyújtotta hangzásképet.

Hagyományos színpadi monitorrendszer

Hagyományos színpadi monitorrendszer

A személyi monitor rendszerek egyre több szolgáltatást kínálnak egyre alacsonyabb áron, érdemes tehát belevágni, ha eddig még nem tetted meg. Az alábbiakban lépésről-lépésre megmutatjuk Neked, hogyan fogj hozzá.

Első lépés: te légy a vezér

A csendessé válás megköveteli, hogy legyen egy szószóló, aki érvel a nadrágszíj lazítása mellett, és ha lehetséges, bemutatja az alacsonyabb hangerő szintnél tapasztalható különbséget, a tisztább, érthetőbb hangzást.

Ez a személy (talán épp Te) lesz az, aki kapcsolatot tart a forgalmazóval, vagy kereskedővel, hogy összeállítsa a szükséges készülékek listáját és költségvetést készítsen. Ha a monitorokat és erősítőket is Neked kell kivenni a zenészek kezéből, készülj fel egy kisebb ellenállásra és lépj fel oktatóként. Te vagy a szakértő. Véghez fogod vinni, még ha időbe telik is.

Fülmonitor készlet

Fülmonitor készlet

Második lépés: szűntesd meg a lábmonitorokat

Nem lesz nehéz, bár sokan szeretik mai is használni, makacsul ragaszkodnak a megszokáshoz. A személyi monitorok óriási előrelépést jelentenek a lábmonitorokkal szemben, de akik először használják, néha a közönségtől elzárva érzik magukat. Ezt kompenzálandó, gyakran kiveszik az egyik füldugót. Ennél jobb megoldás, ha a monitor mixbe nézőtéri és színpadi háttérzajt teszünk és a száraz jel alá keverjük. A legfejlettebb berendezések lehetővé teszik, hogy a felhasználó két különböző mixet hallgasson és azok arányát is beállítsa.

A zenészek jutalma a hi-fi sztereó hangzás alacsonyabb hangerőn, kevesebb zavaró külső zajjal. Mivel a személyi monitor hangminősége lényegesen jobb a lábmonitorénál, az énekesek kímélhetik a hangjukat és a zeneiségre összpontosíthatnak. Amikor az előadók személyi monitor keverő rendszer segítségével saját mixüket hozzák létre, a hangmérnök a külső hangzással foglalkozhat.

Még egy fontos dolog: akusztikus gerjedés (sípolás) akkor keletkezik, amikor a mikrofon összeszedi a közelben lévő hangszóró hangját. A személyi monitorok csökkentik a gerjedés előfordulásának lehetőségét azzal, hogy a hangszórót a padló helyett a felhasználó fülébe helyezik.

Színpadi lábmonitorok (wedge)

Színpadi lábmonitorok (wedge)

 

Harmadik lépés: szűntesd meg az erősítőket és hangfalakat

A legtöbb gitáros és basszusgitáros úgy tanult meg játszani, hogy a közelében volt egy kedves kis erősítő. A Hammond B3 használója is erős hatással bír masszív partnerére, a Leslie hangszóróra. Tűntesd el ezeket, így lényegében száműzöl néhány régi barátot.

A Shure és Yamaha mellett az Aviom is hirdeti a „csendes színpad” igét. Chandler Collison a következőket mondja: „A gitár és basszusgitár erősítő modellek például nagyon hatásosan helyettesítik a hagyományos erősítőket. Mivel a hangszínek digitálisan kerülnek előállításra, a gitárosok és basszusgitárosok által igényelt tömör hangzáshoz nincs szükség nagy hangerőn hajtani a cuccokat.”

A modellező erősítők kimenetei közvetlenül a hangrendszerhez csatlakoznak. Miután nincs akusztikus hang, a hangmérnök teljes ellenőrzés alatt tarthatja a kimenő hangzást, az előadók pedig teljes és független kontrollal rendelkeznek a személyi monitor rendszerüket illetően. A színpadi hangerő drámaian lecsökken anélkül, hogy az előadók megszokott körülményei kedvezőtlen irányba változnának.

Modellező erősítő

Modellező erősítő

 

Negyedik lépés: szabadulj meg a dobszerkótól

Nyilván sosem akarnád az énekeseket szintetizátorra cserélni, azonban az elektromos dobok területén olyan nagyarányú fejlesztések történtek, amelyek következtében semmilyen negatív hatással nem jár egy ilyen váltás. Chandler Collison a következőket javasolja: „Szerelj egy basszus-kiemelőt, például Bass Shakert, vagy Butt Kickert a dobos székére, vagy a basszusgitáros dobogója alá. Így visszanyerheted a fülmonitorban elvesztett mélyfrekvenciák nagy részét, az előadó pedig úgy érezheti, mintha egy hangos basszusláda előtt állna, vagy egy bemikrofonozott lábdobot rúgna.”

Elektromos dobfelszerelés

Elektromos dobfelszerelés

 

Dobszékre szerelt Buttkicker

Dobszékre szerelt Buttkicker

 

Ötödik lépés: kezdd kevesebbel, ha csak annyira van lehetőséged

Ha a csendes színpadot csak lépésről-lépésre tudod megvalósítani, már az erősítők és lábmonitorok egyenként való eltűntetése is jól hallható különbséggel jár a kimenő kevert hang szempontjából és az előadás általános hangminőségét illetően.

További előnyök:

·         állandó hangminőség

·         sztereó hangkép

·         kisebb megterhelés az énekesek számára

·         védelem a halláskárosodás ellen

·         tisztább színpadkép, nincsenek terjedelmes erősítők, lábmonitorok

·         alacsonyabb gerjedékenység

·         könnyebb szállítás, tárolás

Forrás: blog.shure.com

Kosaram

Gyártók

Facebook