Tíz érv, amely szerint a fülmonitor jobb a lábmonitornál
Emlékszel arra, amikor hatalmasat szóltak élőben a lábmonitorok? Amikor mindent jól hallottál anélkül, hogy fel kellett volna tekerni a hangerőt? A monitor hangmérnök azonnal reagált a kérésedre. És egyáltalán nem volt gerjedés.
Nem emlékszel ilyenre? Nem vagy egyedül… A fülmonitorozás a biztonságosabb és jobb minőségű színpadi megszólalás igénye mentén fejődött ki. Olvass tovább, hogy megtudd miért lehet előnyös számodra is.
1. Kiváló hangminőség
Amennyiben lábmonitort használsz és nem hallod magad egész addig, míg olyan hangos nem lesz, hogy megsüketülsz és interferenciák keletkeznek a terem hanggal, azzal senki sem jár jól. Ezzel szemben a saját fülmonitor egyenletes tiszta hangot juttat a füledbe, függetlenül a helyiség hangzásbeli korlátaitól. Jobb lesz az előadás, ha azt tükrözi amit hallasz, előnyösebb neked és a közönségnek is. Az előadói önbizalmad is nagyban növekedni fog.
2. Optimális hangerő
Lábmonitorok használatakor a hangmérnökök az erősített és nem erősített hangszerek között dúló háborút már félúton feladják. Énekesek, akusztikus gitárosok és billentyűsök nem hallják magukat az erősített elektromos gitártól és basszusgitártól, vagy magától a dobtól. Ilyenkor azt kérik: kaphatnék többet magamból?
„Talán” – ez a legtöbb amit a hangmérnök ajánlhat, miután a végerősítő mérete, a hangszórók teljesítménye és az akusztikus hangerő szabja meg a határokat. Ha a teremnek rossz az akusztikája, a békekötés még kevésbé valószínű. Saját fülmonitor rendszerrel stúdióminőségű hangzást kaphatsz élő színpadi viszonyok között. Megszabhatod, mit akarsz hallani és a hangmérnök sem lesz kénytelen lengetni a fehér zászlót.
3. A gerjedés megszüntetése
Tudod milyen a gerjedés: erős sípolás, amelytől a füledhez kapod a kezed. De mi okozza?
Gerjedés akkor jön létre, amikor a hangszóróból egy erősített hangot a mikrofon összeszed és újból felerősít. Ez gyakran előfordul zsúfolt színpadokon, ahol a monitor hangszórók és a mikrofonok túl közel vannak egymáshoz. Amikor az egész zenekar azt kéri a hangmérnöktől hogy adjon többet a mikrofonjára, a gerjedés elkerülhetetlen. A saját fülmonitor rendszer átírja ezt a forgatókönyvet. A „hangszóró” a füledbe van tapasztva, megszakítva ezzel a visszacsatolás folyamatát.
4. Hallásvédelem
Ha a fül folyamatosan a lábmonitorok nagy hangnyomásának van kitéve, az maradandó halláskárosodást okozhat. A füldugó segíthet ezen, de még a legjobb füldugó is megváltoztatja valamelyest a frekvenciamenetet, tompán halljuk a zenét. A fülmonitor megvédi a fület a külső zajoktól, miközben csak azt a hangot közvetíti, amire szükséged van. A hangerő a te kezedben van, biztonságos szintet állíthatsz be magadnak. Ez messze a legegészségesebb megoldás.
5. Erőlködésmentes ének
Még a legnagyobb hangú énekes hangereje sem hasonlítható egy feltekert gitárcucc, vagy akár egy dobfelszerelés hangerejéhez. Amikor az énekes nem hallja saját magát a monitor mixben – és ez gyakran megtörténik lábmonitor használata mellett – túlerőlteti a hangját, károsodnak a hangszálak, veszélybe kerülhet az énekesi karrier. A fülmonitor lehetővé teszi, hogy tisztán halld magad amikor énekelsz, nem kell túlordítani a gitárerősítőt és a lábmonitorokat. A saját hangodon kívül kívánság szerint bármennyit kaphatsz a többi hangszerből is.
6. Sztereó monitorkeverés
A legtöbb fülmonitor egyértelmű előnye a lábmonitorral szemben a sztereó megszólalás. A fülünk sztereó hallásra született, tehát a sztereó keverés sokkal természetesebb hallgatási környezetet teremt. Amikor egy természetes hangzású mixet hallgatsz, alighanem kisebb hangerőn teszed. Ez hosszútávon szolgálja a hallás egészségét.
7. Tisztább kifelé menő hang
A lábmonitorok magas frekvencián irányítottak, azonban a mély hangok minden irányban terjednek. Miért rossz ez? Ha a lábmonitorokat felhangosítjuk, a mély hangok visszaverődése elronthatja a kifelé menő hangot, az ének a közönség számára érthetetlenné válik, főleg kisebb helyiségekben. Fülmonitor használatakor a koncerthangmérnök arra összpontosíthat, hogy a közönség a lehető legjobb hangzást kapja anélkül, hogy a színpadról leszűrődő hang összemosná a hangképet.
8. Szállítás
Ha erősítést igénylő hangszeren, vagy dobon játszol, nem ismeretlen számodra a cuccod cipelése. Egy erősítő tömege körülbelül 25 kg, egy lábmonitor kb. 20 kg. Minél több van ezekből, annál nagyobb járműre van szükség a szállításához, többet költesz üzemanyagra. Egy teljes fülmonitor rendszer elfér egy táskában, nincs pakolás, nem kell több hely a kocsiban, kevesebb benzin fogy. Továbbá lábmonitorok és a hozzávaló kábelek nélkül tisztább, professzionálisabb kinézetű a színpad, ami akkor számít ha esküvőn, istentiszteleten vagy céges bulin játszol, amelyek más esztétikai követelményekkel bírnak, mint egy átlagos night club.
9. Mobilitás
Lábmonitorok használatakor a színpadon csak egy pont van, ahol úgy szól a keverés, ahogy annak szólnia kellene. Ha kicsit jobbra, vagy balra mozdulsz, a dolgok romlani kezdenek. Miért? Azért, mert a hangszórók irányítottak. A fülmonitor viszont olyan mint a fejhallgató: a hang veled megy, akármerre jársz. A színpad bármely oldalán akarsz a közönségnek játszani, ugyanazt a keverést fogod hallani.
10. Saját kezelőszervek
A fülmonitorozás talán legfontosabb képessége, hogy közvetlenül szabályozhatod amit hallasz. Továbbra is a hangmérnökre kell bíznod a finombeállításokat, de a hangerőt az öveden lévő vevőberendezés gombjával szabályozhatod és különböző keverési módokat választhatsz.
Ha sztereó keverést használsz, mindkét füleddel hallod a zenét, de panorámázhatsz jobbra vagy balra, attól függően melyik oldalt szeretnéd hangosabban vagy halkabban hallani. Ha a rendszert MixMode® üzemmódban használod, összegzett mixet hallasz mindkét füledben. Ebben a formában a beltpack kezelőszerveivel állíthatod be a hangforrások arányait. Például kaphatsz éneket és gitárt a bal oldali mixbe, dobot és basszust a jobb oldali mixbe, a kettőből pedig te állíthatod be, hogy milyen arányban mérsz. Végeredményben egy monó hangzást kapsz, a saját kerevés szabadságával.
/forrás: http://blog.shure.com/